Onderhoud

Onderhoud

Hoe poets je het beste je fiets?

 

Zoals de meeste mensen wel weten is de hogedrukreiniger slecht voor de fiets. Op deze manier spuit je water en zand in de lagers. Hierdoor ontstaat er extra slijtage. Is je mountainbike of racefiets echt vuil dan mag je de hogedrukreiniger wel gebruiken. Zet hem op een lage druk en neem voldoende afstand van de fiets. Spuit nooit recht op het lagerwerk.

Wat heb je nodig om je fiets goed te poetsen en smeren:

Aanbevolen is:

Borstelset 5-delig
1 emmer en 2 sponzen
Morganblue bio cleaner (Indien niet aanwezig vervangen evt. door bikewash of bionet)
Morganblue ketting reiniger.
Teflon (liefst in druppelflesje)
Droge poetsdoek.

Doe een weinig Morganblue kettingreiniger in een potje. Neem de verfkwast van de borstelset en dompel deze in het potje. Maak hier vervolgens de ketting en tandwielen goed mee schoon. Ook de derailleur mag je er mee schoonmaken. (let op: de fiets moet nog droog zijn dus niets eerst de fiets afspoelen. De kettingreiniger is biologisch afbreekbaar en indien het met water in aanraking komt onbruikbaar). Spuit vervolgens de ketting en tandwielen goed af met de tuinslang.
Doe nu een scheutje bike wash of bionet in een emmer met warm water. Neem een spons en dompel deze in de emmer. Vervolgens neem je met de spons de ketting vast en draait een aantal keren rond. (je ketting is nu helemaal schoon).

Neem nu de andere spons en begin de fiets verder af te wassen. (anders zou je fiets meteen onder het vet van de kettingspons zitten). Indien je de wielen eruit kan halen is dit natuurlijk makkelijk om in de kleinste hoekjes te komen.Met de kleine borstels van de borstelset kom je overal makkelijk tussen. Gebruik de grote borstel voor de velgen en spaken. Het kleine lange borsteltje is gemakkelijk voor de naven.Veel buitenbanden zijn gekleurd. Hierin blijft vaak veel vuil zitten. Dit vuil is het beste te verwijderen met een schuursponsje. Deze alleen voor de banden gebruiken. Gebruik je een schuursponsje voor het frame of velgen ga je deze beschadigen.

Nu de fiets goed afspoelen met de tuinslang.
Nu is de fiets schoon. Laat hem een beetje uitdruppen en monteer de wielen weer in de fiets. Veeg nu de fiets en de ketting goed droog. Doe nu op de ketting een weinig smeermiddel met een druppelflesje (met teflon) dus geen silicone spray. Smeer vervolgens de kleine scharnierpuntjes van de derailleurs en van de remmen. Ook de puntjes waar de binnenkabel de buitenkabel ingaat mogen een beetje gesmeerd worden.

Nu het belangrijkste van alles!! Neem de poetsdoek en veeg de overtollige teflon van de ketting. Doe je dit niet dan gaat er veel zand en vuil aan blijven plakken waardoor je meer slijtage aan je ketting en tandwielen gaat krijgen.De fiets kan je af en toe eens schoonmaken met Morganblue bike polish. Hierdoor behoud je de diepe glans en krijgt vuil een slechtere hechting. We hebben ook een speciale cleaner voor matte fietsen.

Kleine handige tips.

*Kijk na het fietsen altijd je banden na op steentjes of andere scherpe voorwerpen. Heb je iets in de band gereden verwijder dit dan met een kleine schroevendraaier Laat de band vervolgens leeg en lijm het sneetje met seconde lijm.
*Zadelpennen zakken soms heel langzaam in het frame zodat u zonder dat u het merkt lager komt te zitten. Vaak kom je er pas na een aantal maanden dat je positie niet meer klopt of moet je er zelfs op geattendeerd worden door een collega fietser. Plak daarom een klein plakbandje op de zadelpen. Zo ziet u altijd als het zadel gezakt is. Indien het zadel blijft zakken gebruik dan een weinig tacx montage pasta.
*Pomp je banden altijd goed op. Dit zorgt er niet alleen voor dat de fiets beter rolt maar zorgt er ook voor dat je minder lek gaat rijden.
*Bij het poetsen van carbon frames of onderdelen het liefst een pluizige doek nemen. Indien er een scheurtje of breukje in het carbon zit zal je dit meteen opvallen omdat er pluisjes achter het carbon blijven hangen.
*Gebruik bij het smeren van de ketting bij voorkeur een druppelflesje i.p.v. een spuitflesje. Dit voorkomt teveel smeren.
*Leg bij het monteren van de buitenband altijd het merklogo bij de ventiel. Indien je lek gereden hebt en je hebt de binnen en buitenband van de velg is het makkelijk zoeken waar het scherpe voorwerp in de band zit.
*Controleer regelmatig de remrand van de velg. Deze kunnen voor langdurige slijtage hol worden en dit kan tot levensgevaarlijke situaties leiden. Indien je twijfelt kom dan even langs voor een second opinion.
*Haal regelmatig de zadelpen uit je frame en doe er een weinig vet aan. Als zadelpennen langdurig in een frame zitten kunnen deze zo gaan oxideren dat ze niet meer uit het frame komen. Regelmatig invetten voorkomt dit.
*De bandenspanning staat altijd op de zijkant van de band. Rond de 8 bar is een goede spanning voor de racefiets. Voor de mountainbike mag de druk rond de 2.5 – 3.0 bar zijn en voor een normale fiets rond de 4 bar. Bij de racefiets en mountainbike is het natuurlijk belangrijk welke ondergrond of welk weer het is. Bij regenweer mag je de band ongeveer een 0.5 -1.0 bar zachter zetten voor meer grip.
*Indien je de bandafnemers vergeten bent en je hebt een lekke band, gebruik dan de snel spanners van de wielen als bandafnemers.
*Het beste is het om de wielen van de fiets pas in de fiets te zetten als deze op de grond staat. Anders zou het wiel niet helemaal in de padden kunnen vallen en zou je ongemerkt je band door kunnen remmen.
*Gebruik bandafnemers alleen voor het demonteren van de band. Bij het monteren NOOIT bandafnemers gebruiken. Monteer je de buitenband wel met bandafnemers heb je een grote kans de binnenband lek te prikken.
*Indien je je fiets afgewassen hebt in de winter en het vriest zorg dan dat je je fiets op een warme droge plaats neerzet. Anders zouden de kabels en body kunnen bevriezen. Sta je op een tocht en je fiets trapt ineens door dan is de kans groot dat de body bevroren is. Een scheutje antivries over de body, of je fiets even warm neerzetten doet wonderen.
* s’Winters wordt er veel zout op de weg gestrooid tegen de gladheid. Indien je in de winter over de weg fietst zorg dan dat je je fiets bij thuiskomst goed afwast. (zie bovenstaande handleiding). Ook als je twijfelt of er zout ligt even de fiets afspoelen met ruim voldoende water.